Decidir reflexivamente. Un estudio sobre reflexividad y trayectorias formativas en estudiantes de postgrado
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/67709
Title: | Decidir reflexivamente. Un estudio sobre reflexividad y trayectorias formativas en estudiantes de postgrado |
---|---|
Other Titles: | Deciding reflexively. A study about reflexivity and training pathways in graduate students |
Authors: | Villar Aguilés, Alícia |
Keywords: | Elección de estudios | Universidad | Reflexividad | Estudiantes | Análisis cualitativo | Choice of studies | University | Reflexivity | Students | Qualitative analysis |
Knowledge Area: | Sociología |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Universidad de Alicante. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz |
Citation: | OBETS. Revista de Ciencias Sociales. 2017, 12(1): 145-166. doi:10.14198/OBETS2017.12.1.06 |
Abstract: | Las trayectorias formativas y profesionales de los jóvenes están actualmente cargadas de incertidumbre y no discurren de manera lineal. Atrás han quedado los tiempos en que acceder a la universidad significaba garantía de empleo para el futuro y el inicio de itinerarios profesionales más definidos. A partir de una investigación en la que se ha entrevistado a estudiantes de postgrado de dos universidades públicas se analiza cómo se configuran las trayectorias formativas y las expectativas laborales a través del concepto de reflexividad siguiendo la aplicación que propone Margaret S. Archer. El resultado es una triple tipología de reflexividad que presenta las decisiones educativas como compartidas, autónomas y críticas e influenciadas por la posición social familiar. | The educational and professional itineraries of young people are currently uncertain and are not linear. Gone are the days when university studies meant a guarantee of employment for the future and career paths more defined. Through a qualitative research it has interviewed postgraduate students from two public universities and it is analysed how the formative trajectories and the labour expectations are configured through the concept of reflexivity following the application proposed by Margaret S. Archer. We have obtained results related to a triple typology of reflexivity that presents the educational decisions as communicative, autonomous and critical and influenced by the familiar social position. |
URI: | http://dx.doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.06 | http://hdl.handle.net/10045/67709 |
ISSN: | 1989-1385 |
DOI: | 10.14198/OBETS2017.12.1.06 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://revistaobets.ua.es/ |
Appears in Collections: | OBETS. Revista de Ciencias Sociales - 2017, Vol. 12, N. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
OBETS_12_01_06.pdf | 182,64 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License