Inquiring Sport and Physical Activity students’ perceptions using metaphors as research tools

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/64413
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Inquiring Sport and Physical Activity students’ perceptions using metaphors as research tools
Other Titles: Investigar las percepciones de los estudiantes de Deporte y Actividad Física utilizando metáforas como instrumento de investigación
Authors: Martínez Ruiz, María Ángeles | Ávalos Ramos, María Alejandra | Merma-Molina, Gladys
Research Group/s: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria (GIDU) | Research in Physical Education, Fitness and Performance (RIPEFAP)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Keywords: Metaphors | Teaching and learning | University students | Sport and physical activity | Qualitative research | Metáforas | Enseñanza y aprendizaje | Estudiantes universitarios | Actividad física y deportiva | Investigación cualitativa
Knowledge Area: Didáctica y Organización Escolar | Didáctica de la Expresión Corporal | Teoría e Historia de la Educación
Issue Date: 2017
Publisher: Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Citation: Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2017, 32: 119-123
Abstract: The aim of this study is to analyse the metaphorical expressions designed by Science of Sport and Physical Activity university students, as a tool of inquiring two research questions: their perceptions of their physical education teachers, and the meaning physical activity has in students’ personal life. 51 students from the University of Alicante have participated in the study. Qualitative data analysis software AQUAD 6 was used for data processing. The results obtained from the analysis of the metaphors designed by students showed that their view of physical education teachers was very positive. The findings also indicate that sport and physical activity were considered to be essential and a source of emotional and physical health. The conclusions also highlighted that students don’t strengthen the social dimension of physical activity, and that it could be imperative to foster a more collaborative learning. | El objetivo de esta investigación es analizar las expresiones metafóricas construidas por los estudiantes universitarios del primer curso académico de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte como herramienta para indagar dos cuestiones de investigación: por un lado, su percepción sobre sus profesores de educación física y por otro lado, el significado que tiene la actividad física y deportiva en su vida personal. En el estudio han participado 51 estudiantes de la Universidad de Alicante. Para el procesamiento de los datos se utiliza el software de cualitativo AQUAD 7. Los resultados obtenidos del análisis de las metáforas diseñadas por los estudiantes muestran que su punto de vista sobre los profesores de educación física y sobre la actividad física es muy positivo. Los resultados además indican que el deporte y la actividad física se consideran una fuente esencial de salud física y emocional para los participantes en el estudio. Del estudio también se concluye que los estudiantes no fortalecen la dimensión social de la actividad física, imprescindible para fomentar un ambiente de aprendizaje más colaborativo.
URI: http://hdl.handle.net/10045/64413
ISSN: 1579-1726 | 1988-2041 (Internet)
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/51839
Appears in Collections:INV - RIPEFAP - Artículos de Revistas
INV - GIDU - Artículos de Revistas
INV - GIDU-EDUTIC/IN - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2017_Martinez-Ruiz_etal_Retos.pdf41,48 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons