La enseñanza problematizada de la física cuántica en el bachillerato y en los cursos introductorios de física
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/62649
Title: | La enseñanza problematizada de la física cuántica en el bachillerato y en los cursos introductorios de física |
---|---|
Other Titles: | A guided problem solving approach for teaching quantum physics in secondary school and physics introductory courses |
Authors: | Savall Alemany, Francisco | Domenech Blanco, Josep Lluís | Martínez-Torregrosa, Joaquín | Rey Cubero, Alexandra | Rosa Cintas, Sergio |
Research Group/s: | Didáctica de las Ciencias y la Tecnología |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas |
Keywords: | Enseñanza problematizada | Física cuántica | Fotón | Espectros | Modelo | Problem based teaching | Quantum physics | Photon | Spectra | Model |
Knowledge Area: | Didáctica de las Ciencias Experimentales |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada |
Citation: | Modelling in Science Education and Learning. 2017, 10(1): 199-220. doi:10.4995/msel.2017.6675 |
Abstract: | La investigación didáctica ha destacado el papel de la enseñanza problematizada en el aprendizaje de las ciencias. Este modelo de enseñanza se caracteriza por organizar las unidades en torno a problemas y proponer un plan de investigación para avanzar en su solución que exige que los conceptos y modelos sean introducidos de manera funcional, como posibles soluciones al problema planteado. En este artículo presentamos una unidad problematizada para la enseñanza de la física cuántica en los cursos introductorios de física, analizando con detalle la estrategia seguida para construir un modelo que explique la emisión y absorción de radiación. | The effectiveness of the problem based teaching on the science learning has been highlighted by the didactic research. This teaching model is characterized by organizing the units around problems and by proposing a research plan to find a solution which requires concepts and models to be introduced in a functional way, as possible solutions to the problem. In this article we present a problem based unit for teaching quantum physics in introductory physics courses and we analyze in detail the teaching strategy that we follow to build a model to explain the emission and absorption of radiation. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/62649 |
ISSN: | 1988-3145 |
DOI: | 10.4995/msel.2017.6675 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://dx.doi.org/10.4995/msel.2017.6675 |
Appears in Collections: | INV - CyT-EPROBLEM - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_Savall_etal_MSEL.pdf | 17,87 MB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License