Design and application of an immersive virtual reality system to enhance emotional skills for children with autism spectrum disorders

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/62607
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Design and application of an immersive virtual reality system to enhance emotional skills for children with autism spectrum disorders
Autor/es: Lorenzo, Gonzalo | Lledó Carreres, Asunción | Pomares, Jorge | Roig-Vila, Rosabel
Grupo/s de investigación o GITE: EDUTIC- ADEI (Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación- Atención a la Diversidad. Escuela Inclusiva) | Automática, Robótica y Visión Artificial
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Física, Ingeniería de Sistemas y Teoría de la Señal | Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Palabras clave: Autism spectrum disorders | Virtual reality | Emotional skills | Social skills | Computer vision
Área/s de conocimiento: Didáctica y Organización Escolar | Ingeniería de Sistemas y Automática
Fecha de publicación: jul-2016
Editor: Elsevier
Cita bibliográfica: Computers & Education. 2016, 98: 192-205. doi:10.1016/j.compedu.2016.03.018
Resumen: This paper proposes the design and application of an immersive virtual reality system to improve and train the emotional skills of students with autism spectrum disorders. It has been designed for primary school students between the ages of 7–12 and all participants have a confirmed diagnosis of autism spectrum disorder. The immersive environment allows the student to train and develop different social situations in a structured, visual and continuous manner. The use of a computer vision system to automatically determine the child's emotional state is proposed. This system has been created with two goals in mind, the first to update the social situations, with the student's emotional mood taken into account, and the second to confirm, automatically, if the child's behavior is appropriate in the represented social situation. The results described in this paper show a significant improvement in the children's emotional competences, in comparison with the results obtained until now using earlier virtual reality systems.
URI: http://hdl.handle.net/10045/62607
ISSN: 0360-1315 (Print) | 1873-782X (Online)
DOI: 10.1016/j.compedu.2016.03.018
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2016 Elsevier Ltd.
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2016.03.018
Aparece en las colecciones:INV - EDUTIC-ADEI - Artículos de Revistas
INV - AUROVA - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2016_Lorenzo_etal_Computers&Education_final.pdfVersión final (acceso restringido)1,08 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.