Los poemas castellanos del Túmulo Imperial de la gran ciudad de México (1560). Edición y comentario
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/62154
Title: | Los poemas castellanos del Túmulo Imperial de la gran ciudad de México (1560). Edición y comentario |
---|---|
Other Titles: | The Castilian Poems of the Túmulo Imperial de la gran ciudad de México (1560). Edition and Commentary |
Authors: | Sanchis Amat, Víctor Manuel |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura |
Keywords: | Poesía virreinal | Carlos V | Cervantes de Salazar | Túmulo imperial | México | Viceregal poetry | Charles V | Imperial catafalque |
Knowledge Area: | Literatura Española |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana |
Citation: | Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos. 2017, 6: 244-273. doi:10.14198/rcim.2017.6.06 |
Abstract: | A finales de 1559 la ciudad de México celebró las honras fúnebres en memoria de Carlos V alrededor de un catafalco efímero construido en la capilla de San José de los Naturales, a partir del cual se proyectó un programa artístico que mitificaba los hechos del emperador. Francisco Cervantes de Salazar redactó un comentario de las honras donde junto con la descripción de la arquitectura, las pinturas y los emblemas que conformaron el túmulo imperial se transcriben cuatro sonetos y diez octavas reales. El artículo presenta como apéndice documental una edición de estos poemas, precedida de un comentario crítico en el que se analizan las tensiones entre la visión medieval de la muerte y las nuevas representaciones que los humanistas rescataron de la antigüedad clásica para el Renacimiento. | In late 1559, Mexico City celebrated the funeral in memory of Carlos V around an ephemeral catafalque built inside the Chapel of San José de los Naturales. and from which an artistic programme acclaiming the emperor’s deeds was designed. Francisco Cervantes de Salazar composed commentary on King Carlos’ funeral in which, together with the description of the architecture, paintings, and the emblems that constituted the burial mound, four sonnets and ten royal octaves are transcribed. This paper presents an edition of these poems as a documentary appendix, preceded by a critical commentary in which are examined the tensions between the medieval vision of death and the new representations that humanists rescued from Classical antiquity for the Renaissance. |
URI: | http://dx.doi.org/10.14198/rcim.2017.6.06 | http://hdl.handle.net/10045/62154 |
ISSN: | 2254-7444 |
DOI: | 10.14198/rcim.2017.6.06 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://rcim.ua.es/ |
Appears in Collections: | Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos - 2017, N. 6 Personal Investigador sin Adscripción a Grupo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RCIM_06_06.pdf | 457,2 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.