Questionnaire evaluating teaching competencies in the university environment. Evaluation of teaching competencies in the university

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/60947
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Questionnaire evaluating teaching competencies in the university environment. Evaluation of teaching competencies in the university
Other Titles: Cuestionario de evaluación de las competencias docentes en el ámbito universitario. Evaluación de las competencias docentes en la universidad
Authors: Moreno-Murcia, Juan Antonio | Silveira Torregrosa, Yolanda | Belando Pedreño, Noelia
Keywords: Teaching evaluation | Measuring instrument | Estimation | University teaching | Teaching competence | Evaluación docente | Instrumento de medida | Estimación | Docencia universitaria | Competencia docente
Issue Date: Jan-2015
Publisher: University of Alicante
Citation: Journal of New Approaches in Educational Research. 2015, 4(1): 54-61. doi:10.7821/naer.2015.1.106
Abstract: The objective of this study was to design and validate a measuring instrument to evaluate the performance of university professors. The Evaluation of Teaching Performance (CEID [Centro de Estudios e Investigaciones Docentes (Center for Teaching Studies and Research)]) questionnaire was administered to 1297 university students. Various factor analyses were performed (exploratory and confirmatory), of the internal consistency, descriptive statistics, and correlation of all of the items. The data obtained confirmed a suitable psychometric structure for the CEID scale, which was made up of three dimensions (planning, development, and result). It is therefore concluded that it is a valid and reliable instrument for evaluating the performance of a university professor. | El objetivo del estudio ha sido diseñar y validar un instrumento de medida para evaluar la intervención del docente universitario. Se administró el cuestionario de Evaluación de la intervención Docente (CEID) a 1297 universitarios. Se realizaron diferentes análisis factoriales (exploratorio y confirmatorio), de la consistencia interna, estadísticos descriptivos y de correlación de todos los ítems. Los datos obtenidos confirmaron una adecuada estructura psicométrica para la escala CEID, que quedó compuesta por tres dimensiones (planificación, desarrollo y resultado). Se concluye por tanto que es un instrumento válido y fiable para evaluar la intervención del docente universitario.
URI: http://hdl.handle.net/10045/60947
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2015.1.106
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2015.1.106
Appears in Collections:Revistas - NAER - 2015, Vol. 4, No. 1

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailNAER_4_1_09.pdfEnglish721,66 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_4_1_09_esp.pdfSpanish Translation707,48 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons