Reflections on education policy in Spain: a problematic discipline

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Título: Reflections on education policy in Spain: a problematic discipline
Título alternativo: Reflexiones sobre la Política de la Educación en España: una disciplina problemática
Autor/es: Puelles Benítez, Manuel de
Palabras clave: Educational policy | Politics of education | Political science | Política educativa | Política de la educación | Ciencia política
Fecha de publicación: jul-2013
Editor: University of Alicante
Cita bibliográfica: Journal of New Approaches in Educational Research. 2013, 2(2): 48-53. doi:10.7821/naer.2.2.48-53
Resumen: Education policy in Spain, a curricular discipline in the Education Faculties since 1974, has been a foreign body –because of its inevitable connection with political sciences– both in the former Degree in Education and in the current one, a result of the curriculum adaptation to the European Higher Education Area (EHEA). The Degree in Education aims to train teachers, not education-oriented political scientists, but, unlike other similar disciplines –education sociology or education economy– which have managed to find their place in the curriculum as supplementary knowledge, education policy runs the risk of being distorted if we do not root it in the political sciences it stems from. The reflections presented in this paper therefore focus on the three major problems the discipline does not get to resolve: its conceptual indeterminacy, the right nature of this body of knowledge and the lack of canonical boundaries of its knowledge fields. | La política de la educación en España, disciplina curricular de las facultades de Educación desde 1974, ha sido, por su conexión inevitable con la ciencia política, un cuerpo extraño tanto en la licenciatura de Pedagogía como en el grado actual, fruto de la adaptación curricular al Espacio Europeo de Educación Superior. El grado de Pedagogía aspira a formar un pedagogo, no un politólogo de la educación, pero, a diferencia de otras disciplinas afines –la sociología de la educación o la economía de la educación–, que han conseguido asentarse en el currículo como saberes complementarios, la política de la educación corre el riego de desnaturalizarse si no se enraíza en la ciencia política de la que procede. Las reflexiones de este trabajo se centran por ello en tres grandes problemas que la disciplina no acaba de resolver: su indeterminación conceptual, la naturaleza misma de estos saberes y la falta de una delimitación canónica de sus campos de conocimiento.
URI: http://hdl.handle.net/10045/60799
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2.2.48-53
Idioma: spa | eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2.2.48-53
Aparece en las colecciones:Revistas - NAER - 2013, Vol. 2, No. 2

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