Towards a global humanistic and holistic concept for teaching and learning L2 in immersion contexts

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/58279
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Towards a global humanistic and holistic concept for teaching and learning L2 in immersion contexts
Authors: del-Olmo-Ibáñez, María-Teresa | Díez Mediavilla, Antonio
Research Group/s: Humanismo - Europa | Investigación y Formación Didáctica
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica
Keywords: Humanistic | Holistic | Teaching and learning | L2 | Immersion contexts
Knowledge Area: Didáctica de la Lengua y la Literatura
Issue Date: 2016
Publisher: An Chomhairle um Oideachas Gaeltachta agus Gaelscolaíochta
Citation: Ó Ceallaigh, T.J. & Ó Laoire, M. (eds.). An Tumoideachas: Bua nó Dua? An Chéad Chomhdháil Taighde Uile-oileánda ar an Tumoideachas: Imeachtaí Comhdhála. Baile Átha Cliath: An Chomhairle um Oideachas Gaeltachta agus Gaelscolaíochta, 2016. ISBN 978-0-9572986-8-2, pp. 54-67
Abstract: This article draws on concepts fundamental to rhetoric (personal development) in relation to the current humanistic understanding of teaching. The basic principles on which the teaching and learning processes are built are discussed, as are literary genres, discourse types, and pragmatics. It will be shown how all these general principles can be applied to language teaching and, finally, the conclusion will suggest that holistic humanistic language and teaching concepts require a pragmatics reference frame rather than other linguistic perspectives. | En este trabajo se ha puesto en relación los preceptos de la retórica, como psicagogía que pretende la educación integral del individuo, con la concepción de la enseñanza en la actualidad desde bases humanísticas. Se describen los principios básicos sobre los que se sustenta el proceso de enseñanza/aprendizaje desde presupuestos teóricos; se establece cómo los géneros literarios, los tipos de discurso y las consideraciones comunicativas están en coherencia con los planteamientos de la Pragmática; se demuestra cómo esos principios generales son de aplicación a la enseñanza de lenguas; y, para terminar, se concluye en que un concepto humanístico y holístico del lenguaje y de la enseñanza requiere de un marco de referencia pragmático más que de las perspectivas de otras disciplinas lingüísticas.
URI: http://hdl.handle.net/10045/58279
ISBN: 978-0-9572986-8-2
Language: eng | gle
Type: info:eu-repo/semantics/conferenceObject
Rights: © Coláiste Mhuire gan Smál, An Chomhairle um Oideachas Gaeltachta agus Gaelscolaíochta, Institiúid Teicneolaíochta, Trá Lí, Gaelscoileanna Teoranta, Foras na Gaeilge agus Comhairle na Gaelscolaíochta
Peer Review: si
Publisher version: http://www.tumoideachas2015.ie
Appears in Collections:INV - IFD-DLL - Comunicaciones a Congresos, Conferencias, etc.
INV - Humanismo-Europa - Comunicaciones a Congresos, Conferencias, etc.
INV - LEyD - Comunicaciones a Congresos, Conferencias, etc.

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2016_Del-Olmo_Diez_AnTumoideachas.pdf5,48 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.