Effects of Dialogic Reading in the Improvement of Reading Comprehension in Students of Primary Education

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/55881
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Effects of Dialogic Reading in the Improvement of Reading Comprehension in Students of Primary Education
Other Titles: Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora de estudiantes de Educación Primaria
Authors: Gutiérrez-Fresneda, Raúl
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Learning | Comprehension | Teaching to read | Interpersonal communication | Aprendizaje | Comprensión | Enseñanza de la lectura | Comunicación interpersonal
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad del País Vasco
Citation: Revista de Psicodidáctica. 2016, 21(2): 303-320. doi:10.1387/RevPsicodidact.15017
Abstract: Reading is an essential factor for success at school that requires certain skills and strategies of great complexity rarely taught in schools. Verbalization of comprehension strategies can be considered an effective measure in learning to read. The purpose of this study was to analyze the effect of a program of teaching reading strategies implemented through interactive dialogic reading groups in the learning of reading comprehension. A quasi-experimental comparison with pretest and posttest design between groups was used. A sample of 355 participants aged between 8 and 9 years aged was used. The results weigh the potential value of the program and support the development of teaching models that integrate dialogic reading practices as they facilitate learning of reading comprehension. | La lectura es un factor imprescindible para el éxito escolar que requiere de unas habilidades y estrategias de gran complejidad que rara vez se enseñan en el ámbito escolar. La verbalización de las estrategias de comprensión puede considerarse una medida eficaz para el aprendizaje de la lectura. El propósito del presente trabajo fue analizar el efecto que un programa de enseñanza de las estrategias lectoras implementado a través de la lectura dialógica en grupos interactivos tiene en el aprendizaje de la comprensión lectora. Se empleó un diseño cuasi-experimental de comparación entre grupos con medidas pretest y postest. Se contó con una muestra de 355 participantes con edades comprendidas entre los 8 y los 9 años. Los resultados ponderan el valor potencial del programa y apoyan el desarrollo de modelos de enseñanza que integren prácticas de lectura dialógica en cuanto que facilitan el aprendizaje de la comprensión lectora.
URI: http://hdl.handle.net/10045/55881
ISSN: 1136-1034 | 2254-4372 (Internet)
DOI: 10.1387/RevPsicodidact.15017
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © UPV/EHU
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15017
Appears in Collections:Personal Investigador sin Adscripción a Grupo

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2016_Gutierrez_RevPsicodidact_eng.pdfEnglish196,51 kBAdobe PDFOpen Preview
Thumbnail2016_Gutierrez_RevPsicodidact_esp.pdfEspañol198,5 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.