Current status of research on school refusal

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/48978
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Current status of research on school refusal
Other Titles: Estado actual de la investigación sobre rechazo escolar
Authors: Inglés, Cándido J. | Gonzálvez, Carolina | García-Fernández, José Manuel | Vicent, María | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen
Research Group/s: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: School refusal | School phobia | Absenteeism | Assessment | Treatment | Rechazo escolar | Fobia escolar | Absentismo | Evaluación | Tratamiento
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: Jun-2015
Publisher: Elsevier España
Citation: European Journal of Education and Psychology. 2015, 8(1): 37-52
Abstract: School refusal behavior refers to the avoidance of a child attending school and/or persistent difficulty staying in the classroom throughout the school day. Based on a review of the scientific literature, the aim of this study is to describe the current state of research on school refusal, differentiating between the findings and progress made in Spain from those achieved in the international field. For this purpose, the significance of this phenomenon, in addition to associated risk factors and variables, will be reviewed in the child and youth population. In turn, the commonly used assessment methods and most recommended treatment proposals, mainly based on cognitive behavioral therapy, are discussed. The results reveal several gaps and subjects for debate in some areas of knowledge about school refusal behavior, with differences being found between Spanish and international studies. In conclusion, future studies and challenges in this field are required. | El comportamiento de rechazo a la escuela se refiere a la negativa de un niño a asistir al centro educativo y/o la dificultad persistente para permanecer en el aula durante toda la jornada escolar. A partir de la revisión de la literatura científica, es objeto de este trabajo describir el estado actual de la investigación sobre el rechazo escolar, diferenciando los hallazgos y avances alcanzados en España de aquellos conseguidos en el ámbito internacional. Para ello, se revisará la trascendencia de este fenómeno en población infanto-juvenil y los factores de riesgo y variables asociadas. A su vez, se discutirán los métodos de evaluación generalmente utilizados y las propuestas de tratamiento más recomendadas, basadas, principalmente, en la terapia cognitivo-conductual. Los resultados obtenidos revelan diversas lagunas y debates en algunos campos de conocimiento sobre el rechazo escolar, con diferencias en la investigación española respecto a la internacional. A modo de conclusión, se proponen futuras líneas de investigación y desafíos en este campo.
Sponsor: This work has been financed by the Ministerio de Economía y Competitividad (Ref: EDU2012-35124) and FEDER, awarded to Prof. Dr. José Manuel García Fernández.
URI: http://hdl.handle.net/10045/48978
ISSN: 1888-8992 | 1989-2209 (Internet)
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2015 European Journal of Education and Psychology. Publicado por Elsevier España, S.L.U. Este es un artículo de acceso abierto distribuido bajo los términos de la Licencia Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0
Peer Review: si
Publisher version: http://www.elsevier.es/es-revista-european-journal-of-education-and-235
Appears in Collections:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2015_Ingles_etal_EJEP.pdf273 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons