El discurso sobre la música popular contemporánea: crítica artística y divulgación periodística

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/46733
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: El discurso sobre la música popular contemporánea: crítica artística y divulgación periodística
Other Titles: The discourse on contemporary popular music: arts criticism and journalistic popularization
Authors: Maestre-Brotons, Antoni
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Catalana
Keywords: Rock | Pop | Crítica | Discurso | Cultura de masas | Criticism | Discourse | Mass culture
Knowledge Area: Filología Catalana
Issue Date: 2014
Publisher: Universitat Jaume I
Citation: Cultura, Lenguaje y Representación. 2014, 13: 69-83. doi:10.6035/clr.2014.13.4
Abstract: El significado de la música es cultural y se elabora mediante un discurso en el que intervienen autores, críticos, musicólogos, público y discográficas. De acuerdo con Pierre Bourdieu, este significado se debe al valor simbólico atribuido a la música como campo en el que se inscriben las luchas por el capital cultural en la sociedad. En concreto, el discurso sobre la música popular contemporánea, tal como se observa en las crónicas periodísticas de conciertos, se fundamenta en valores contrarios a los de la música clásica: la corporalidad, la emoción y lo femenino. Es así como las crónicas están llenas de metáforas que resaltan la irracionalidad y la energía. Si bien en principio tales valores fueron subversivos al enfrentarse en efecto a la cultura burguesa hegemónica, con el tiempo esta ha ido asimilando estilos como el jazz o el rock para desplazar a otros como el dance o el pop, asociados a lo comercial e inculto. | The cultural meaning of music is produced by musicians, critics, musicologists, audience, and record industry. According to Pierre Bourdieu, this meaning is related to the symbolic value of music as a field where social fights take place to raise cultural capital. Specifically, the discourse on contemporary popular music, as shown in newspaper articles, is based upon some features that run counter to classical music: corporeality, emotion, and femininity. Thus the articles are full of metaphors on irrationality and energy. Although those values were once subversive –they actually resisted highbrow culture–, jazz or rock have been assimilated while at the same time other music styles such as dance or pop have been relegated because of their commerciality and unintelligence.
URI: http://hdl.handle.net/10045/46733
ISSN: 1697-7750 | 2340-4981 (Internet)
DOI: 10.6035/clr.2014.13.4
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © Universitat Jaume I
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.6035/clr.2014.13.4
Appears in Collections:Personal Investigador sin Adscripción a Grupo
INV - GRLC - Treballs sobre Literatura del Jo

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2014_Maestre_CLR.pdf426,28 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.