Economic crisis and tourism competitiveness in Spain: permanent effects or transitory shocks?

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/45686
Registro completo de metadatos
Registro completo de metadatos
Campo DCValorIdioma
dc.contributorEconomía del Turismo, Recursos Naturales y Nuevas Tecnologías (INNATUR)es
dc.contributorInternacionalización de la Empresa y Comercio Exteriores
dc.contributorFinanzas de Mercado y Econometría Financieraes
dc.contributor.authorPerles Ribes, José Francisco-
dc.contributor.authorRamón-Rodríguez, Ana B.-
dc.contributor.authorRubia, Antonio-
dc.contributor.authorMoreno-Izquierdo, Luis-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Análisis Económico Aplicadoes
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Economía Financiera y Contabilidades
dc.date.accessioned2015-03-09T12:39:45Z-
dc.date.available2015-03-09T12:39:45Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationCurrent Issues in Tourism. 2013. doi:10.1080/13683500.2013.849666es
dc.identifier.issn1368-3500 (Print)-
dc.identifier.issn1747-7603 (Online)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/45686-
dc.description.abstractThis paper considers the influence of business cycles and economic crises on Spain's tourism competitiveness. This competitiveness is measured by its share in world tourism. Analysing the presence of unit roots in the market share series from 1958 to 2010, the permanent effects of economic crises on competitiveness are evaluated. The evidence from standard linear unit root tests indicates that crises on Spanish market shares are highly persistent. When we account for endogenously determined structural breaks, we obtain greater support for stationarity, but breakpoints are identified with major economic crises. Therefore the main conclusion obtained is that the effects of the economic shocks are not neutral on competitiveness, with the negative effects being more persistent in highly intensive crises. These crises reinforce a natural downward trend of the Spanish world tourism market share caused by the natural emergence of new competing destinations and by the maturity of the Spain's principal tourism product.es
dc.languageenges
dc.publisherRoutledgees
dc.rights© 2013 Taylor & Francises
dc.subjectEconomic crisises
dc.subjectTourism destinations competitivenesses
dc.subjectUnit root analysises
dc.subjectStructural shockses
dc.subjectPermanent effectses
dc.subjectTime-series analysises
dc.subject.otherEconomía Aplicadaes
dc.subject.otherEconomía Financiera y Contabilidades
dc.titleEconomic crisis and tourism competitiveness in Spain: permanent effects or transitory shocks?es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.peerreviewedsies
dc.identifier.doi10.1080/13683500.2013.849666-
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1080/13683500.2013.849666es
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesses
Aparece en las colecciones:INV - Internacionalización de la Empresa y Comercio Exterior - Artículos de Revistas
INV - INNATUR - Artículos de Revistas
INV - Finanzas de Mercado y Econometría Financiera - Artículos de Revistas
INV - ECO-IA - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2013_Perles_etal_CIT_final.pdfVersión final (acceso restringido)607,24 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.