Economic crisis and tourism competitiveness in Spain: permanent effects or transitory shocks?

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/45686
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Economic crisis and tourism competitiveness in Spain: permanent effects or transitory shocks?
Autor/es: Perles Ribes, José Francisco | Ramón-Rodríguez, Ana B. | Rubia, Antonio | Moreno-Izquierdo, Luis
Grupo/s de investigación o GITE: Economía del Turismo, Recursos Naturales y Nuevas Tecnologías (INNATUR) | Internacionalización de la Empresa y Comercio Exterior | Finanzas de Mercado y Econometría Financiera
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Análisis Económico Aplicado | Universidad de Alicante. Departamento de Economía Financiera y Contabilidad
Palabras clave: Economic crisis | Tourism destinations competitiveness | Unit root analysis | Structural shocks | Permanent effects | Time-series analysis
Área/s de conocimiento: Economía Aplicada | Economía Financiera y Contabilidad
Fecha de publicación: 2013
Editor: Routledge
Cita bibliográfica: Current Issues in Tourism. 2013. doi:10.1080/13683500.2013.849666
Resumen: This paper considers the influence of business cycles and economic crises on Spain's tourism competitiveness. This competitiveness is measured by its share in world tourism. Analysing the presence of unit roots in the market share series from 1958 to 2010, the permanent effects of economic crises on competitiveness are evaluated. The evidence from standard linear unit root tests indicates that crises on Spanish market shares are highly persistent. When we account for endogenously determined structural breaks, we obtain greater support for stationarity, but breakpoints are identified with major economic crises. Therefore the main conclusion obtained is that the effects of the economic shocks are not neutral on competitiveness, with the negative effects being more persistent in highly intensive crises. These crises reinforce a natural downward trend of the Spanish world tourism market share caused by the natural emergence of new competing destinations and by the maturity of the Spain's principal tourism product.
URI: http://hdl.handle.net/10045/45686
ISSN: 1368-3500 (Print) | 1747-7603 (Online)
DOI: 10.1080/13683500.2013.849666
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2013 Taylor & Francis
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1080/13683500.2013.849666
Aparece en las colecciones:INV - Internacionalización de la Empresa y Comercio Exterior - Artículos de Revistas
INV - INNATUR - Artículos de Revistas
INV - Finanzas de Mercado y Econometría Financiera - Artículos de Revistas
INV - ECO-IA - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2013_Perles_etal_CIT_final.pdfVersión final (acceso restringido)607,24 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.