“Savage Beauty”: representations of women as animals in PETA’s campaigns and Alexander McQueen’s fashion shows
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/39796
Title: | “Savage Beauty”: representations of women as animals in PETA’s campaigns and Alexander McQueen’s fashion shows |
---|---|
Other Titles: | «Belleza salvaje»: representaciones de mujeres como animales en las campañas de PETA y en los desfiles de Alexander McQueen |
Authors: | Villanueva Romero, Diana |
Keywords: | Ecocriticism | Ecofeminism | Women and animals | Animal ecofeminism | PETA | McQueen. Alexander | Ecocrítica | Ecofeminismo | Mujeres y animales | Ecofeminismo animal |
Knowledge Area: | Sociología |
Issue Date: | Dec-2013 |
Publisher: | Universidad de Alicante. Centro de Estudios sobre la Mujer |
Citation: | Feminismo/s. 2013, 22: 147-175 |
Abstract: | Ecofeminism has denounced the animalization of women in advertising as perpetuating the oppression of women and animals. However, this identification is not only found in advertising. In 1990s PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) initiated a campaign against the fur industry featuring famous Playboy playmates. This provoked the reaction of some feminists who described it as pornographic. In a different vein, in 2011 the Metropolitan Museum of Art inaugurated the exhibition “Savage Beauty” dedicated to fashion designer Alexander McQueen. This exhibition features McQueen’s taste for turning his female models into animals in his fashion shows by dressing them in feather costumes or topping their heads with antlers. This article aims at analyzing the use of the woman as animal image in advertising, in PETA’s campaigns, and in McQueen’s fashion shows in order to argue that sometimes it can serve as an instrument of empowerment for women. | El ecofeminismo ha denunciado la animalización de las mujeres en la publicidad porque perpetua la opresión de las mujeres y de los animales. Sin embargo, esta identificación no solo aparece en la publicidad. En 1990 PETA (Personas por el Trato Ético para los Animales) inició una campaña contra la industria peletera en la que aparecían famosas playmates de Playboy. Esta campaña provocó las críticas de algunas feministas que la calificaron de pornográfica. Por otro lado, en 2011 el Museo Metropolitano de Arte inauguró la exposición “Belleza salvaje” dedicada al diseñador de moda Alexander McQueen. Esta exposición muestra el gusto de McQueen por convertir a sus modelos femeninas en animales al vestirlas con plumas o ponerles astas de ciervo a modo de tocado. Este artículo pretende analizar el uso de la imagen de la mujer como animal en la publicidad, las campañas de PETA, y los desfiles de McQueen con el fin de defender que a veces puede servir como un instrumento de empoderamiento de la mujer. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/39796 | http://dx.doi.org/10.14198/fem.2013.22.09 |
ISSN: | 1696-8166 | 1989-9998 (Internet) |
DOI: | 10.14198/fem.2013.22.09 |
Language: | eng |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Peer Review: | si |
Appears in Collections: | Feminismo/s - 2013, N. 22 - Ecofeminismo/s: Mujeres y Naturaleza |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
![]() | 4,17 MB | Adobe PDF | Open Preview | |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.