Providing Collaborative Support to Virtual and Remote Laboratories

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/38071
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Providing Collaborative Support to Virtual and Remote Laboratories
Autor/es: Torre Cubillo, Luis de la | Heradio Gil, Rubén | Jara, Carlos A. | Sánchez Moreno, José | Dormido Canto, Sebastián | Torres, Fernando | Candelas-Herías, Francisco A.
Grupo/s de investigación o GITE: Automática, Robótica y Visión Artificial
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Física, Ingeniería de Sistemas y Teoría de la Señal
Palabras clave: Collaborative learning tools | Educational technology | E-learning | Virtual and remote laboratories
Área/s de conocimiento: Ingeniería de Sistemas y Automática
Fecha de publicación: dic-2013
Editor: IEEE
Cita bibliográfica: IEEE Transactions on Learning Technologies. 2013, 6(4): 312-323. doi:10.1109/TLT.2013.20
Resumen: Virtual and remote laboratories (VRLs) are e-learning resources that enhance the accessibility of experimental setups providing a distance teaching framework which meets the student's hands-on learning needs. In addition, online collaborative communication represents a practical and a constructivist method to transmit the knowledge and experience from the teacher to students, overcoming physical distance and isolation. This paper describes the extension of two open source tools: (1) the learning management system Moodle, and (2) the tool to create VRLs Easy Java Simulations (EJS). Our extension provides: (1) synchronous collaborative support to any VRL developed with EJS (i.e., any existing VRL written in EJS can be automatically converted into a collaborative lab with no cost), and (2) support to deploy synchronous collaborative VRLs into Moodle. Using our approach students and/or teachers can invite other users enrolled in a Moodle course to a real-time collaborative experimental session, sharing and/or supervising experiences at the same time they practice and explore experiments using VRLs.
Patrocinador/es: This work was supported by the Spanish Government under the CICYT Project DPI2007-61068 and the GITE grant of the Technology and Educational Innovation Vice-President Office of the University of Alicante.
URI: http://hdl.handle.net/10045/38071
ISSN: 1939-1382
DOI: 10.1109/TLT.2013.20
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2013 IEEE
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1109/TLT.2013.20
Aparece en las colecciones:INV - AUROVA - Artículos de Revistas
INV - HURO - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2013_De-la-Torre_etal_IEEE-TLT_final.pdfVersión final (acceso restringido)1,59 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2013_De-la-Torre_etal_IEEE-TLT.pdfVersión revisada (acceso abierto)2,01 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.