Mathematics in physics education: scanning historical evolution of the differential to find a more appropriate model for teaching differential calculus in physics

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/2777
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Mathematics in physics education: scanning historical evolution of the differential to find a more appropriate model for teaching differential calculus in physics
Autor/es: Martínez-Torregrosa, Joaquín | López Gay, Rafael | Gras Martí, Albert
Grupo/s de investigación o GITE: Didáctica de las Ciencias y la Tecnología
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas | Instituto de Enseñanza Secundaria "Nicolás Salmerón" (Almería) | Universidad de Alicante. Departamento de Física Aplicada
Palabras clave: Mathematics in physics education | Conceptual change
Área/s de conocimiento: Didáctica de las Ciencias Experimentales | Física Aplicada
Fecha de creación: 2006
Fecha de publicación: feb-2006
Editor: Springer Netherlands
Cita bibliográfica: MARTÍNEZ TORREGROSA, Joaquín; LÓPEZ GAY, Rafael; GRAS MARTÍ, Albert. "Mathematics in physics education: scanning historical evolution of the differential to find a more appropriate model for teaching differential calculus in physics". Science & Education. Vol. 15, No. 5 (Febr. 2006). ISSN 0926-7220, pp. 447-462
Serie/Informe nº: Enseñanza problematizada | 003
Resumen: Despite its frequent use, there is little understanding of the concept of differential among upper high school and undergraduate students of physics. As a first step to identify the origin of this situation and to revert it, we have done a historic and epistemological study aimed at clarifying the role and the meaning of the differential in physics and at improving curricular and teaching models in the sense of Gilbert et al. (Gilbert J.K., Boulter C., & Rutherford, M.: 1998a, International Journal of Science Education 20(1), 83–97, Gilbert J.K., Boulter C., & Rutherford, M.: 1998b, International Journal of Science Education 20(2),187–203). We describe the contributions of Leibniz and Cauchy and stress their shortcomings, which are overcome by the alternative definition proposed by the French mathematician Frechet, dating from early 20th century. As a result of this study, we answer to some fundamental questions related to a proper understanding of the differential in physics education(for 17–19 years old students).
URI: http://hdl.handle.net/10045/2777
ISSN: 0926-7220
DOI: 10.1007/s11191-005-0258-y
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: The original publication is available at www.springerlink.com
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1007/s11191-005-0258-y
Aparece en las colecciones:INV - CyT-EPROBLEM - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailScEd diferencial.pdf297,16 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.