Complex learning: the role of knowledge, intelligence, motivation and learning strategies
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/22520
Title: | Complex learning: the role of knowledge, intelligence, motivation and learning strategies |
---|---|
Other Titles: | Aprendizaje complejo: el papel del conocimiento, la inteligencia, motivación y estrategias de aprendizaje |
Authors: | Castejón, Juan Luis | Gilar-Corbi, Raquel | Pérez Sánchez, Antonio Miguel |
Research Group/s: | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Habilidades, Competencias e Instrucción |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica |
Keywords: | Complex learning | Expert competence | Knowledge | Intelligence | Motivation |
Knowledge Area: | Psicología Evolutiva y de la Educación |
Issue Date: | 2006 |
Publisher: | Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias | Universidad de Oviedo. Facultad de Psicología |
Citation: | CASTEJÓN, Juan L.; GILAR, Raquel; PÉREZ, Antonio M. "Complex learning: the role of knowledge, intelligence, motivation and learning strategies". Psicothema. Vol. 18, n. 4 (2006). ISSN 0214-9915, pp. 679-685 |
Abstract: | This work presents the main theories and models formulated with the purpose of offering a global overview on the acquisition of knowledge and skills involved in the initial development of expert competence. Setting from this background, we developed an empirical work whose main purpose is to define those factors in a complex learning situation such as chapter-sized in a knowledge-rich domain. The results obtained in a sample of Master students reveal that the several variables intervening, such as the qualitative organization of knowledge, intellectual ability, motivation, the deliberate use of strategies, and a rich learning environment, contribute in an independent way to provide an explanation for the acquired knowledge. | Este trabajo presenta las principales teorías y modelos formulados con el propósito de ofrecer una perspectiva global sobre los factores que influyen en la adquisición del conocimiento y las habilidades que forman parte del desarrollo inicial de la competencia experta. A partir de este contexto teórico se desarrolla un trabajo empírico cuyo principal objetivo es el de definir los factores implicados en el aprendizaje de amplia información significativa en un dominio de conocimiento. Los resultados, obtenidos en una muestra de estudiantes universitarios, ponen de manifiesto que la habilidad de organización del conocimiento, la capacidad intelectual, la motivación, el uso deliberado de estrategias y un ambiente rico de aprendizaje, contribuyen de forma independiente a la explicación del conocimiento adquirido. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/22520 |
ISSN: | 0214-9915 | 1886-144X (Internet) |
Language: | eng |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | Copyright © 2006 Psicothema |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3294 |
Appears in Collections: | INV - SOCEDU - Artículos de Revistas INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Castejon_Gilar_Perez_Psicothema_2006.pdf | 49,56 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.