Complex learning: the role of knowledge, intelligence, motivation and learning strategies

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/22520
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Complex learning: the role of knowledge, intelligence, motivation and learning strategies
Other Titles: Aprendizaje complejo: el papel del conocimiento, la inteligencia, motivación y estrategias de aprendizaje
Authors: Castejón, Juan Luis | Gilar-Corbi, Raquel | Pérez Sánchez, Antonio Miguel
Research Group/s: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Habilidades, Competencias e Instrucción
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Complex learning | Expert competence | Knowledge | Intelligence | Motivation
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 2006
Publisher: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias | Universidad de Oviedo. Facultad de Psicología
Citation: CASTEJÓN, Juan L.; GILAR, Raquel; PÉREZ, Antonio M. "Complex learning: the role of knowledge, intelligence, motivation and learning strategies". Psicothema. Vol. 18, n. 4 (2006). ISSN 0214-9915, pp. 679-685
Abstract: This work presents the main theories and models formulated with the purpose of offering a global overview on the acquisition of knowledge and skills involved in the initial development of expert competence. Setting from this background, we developed an empirical work whose main purpose is to define those factors in a complex learning situation such as chapter-sized in a knowledge-rich domain. The results obtained in a sample of Master students reveal that the several variables intervening, such as the qualitative organization of knowledge, intellectual ability, motivation, the deliberate use of strategies, and a rich learning environment, contribute in an independent way to provide an explanation for the acquired knowledge. | Este trabajo presenta las principales teorías y modelos formulados con el propósito de ofrecer una perspectiva global sobre los factores que influyen en la adquisición del conocimiento y las habilidades que forman parte del desarrollo inicial de la competencia experta. A partir de este contexto teórico se desarrolla un trabajo empírico cuyo principal objetivo es el de definir los factores implicados en el aprendizaje de amplia información significativa en un dominio de conocimiento. Los resultados, obtenidos en una muestra de estudiantes universitarios, ponen de manifiesto que la habilidad de organización del conocimiento, la capacidad intelectual, la motivación, el uso deliberado de estrategias y un ambiente rico de aprendizaje, contribuyen de forma independiente a la explicación del conocimiento adquirido.
URI: http://hdl.handle.net/10045/22520
ISSN: 0214-9915 | 1886-144X (Internet)
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Copyright © 2006 Psicothema
Peer Review: si
Publisher version: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3294
Appears in Collections:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailCastejon_Gilar_Perez_Psicothema_2006.pdf49,56 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.