La sociedad española de la década de los sesenta en el teatro de Alfonso Paso

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/22230
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: La sociedad española de la década de los sesenta en el teatro de Alfonso Paso
Other Titles: Spanish society of the 1960s in the theatrical works of Alfonso Paso
Authors: Sánchez Abarca, Javier
Keywords: Historia contemporánea | Siglo XX | España | Franquismo | Teatro | Paso, Alfonso | Contemporary history | 20th century | Spain | Franco regime | Theatre
Knowledge Area: Historia Contemporánea
Issue Date: 2009
Publisher: Universidad de Alicante
Citation: SÁNCHEZ ABARCA, Javier. “La sociedad española de la década de los sesenta en el teatro de Alfonso Paso”. Pasado y Memoria. N. 8 (2009). ISSN 1579-3311, pp. 221-243
Abstract: Alfonso Paso fue, sin lugar a dudas, el autor más prolífico de todos los comediógrafos españoles de posguerra. Su extensa producción teatral, compuesta por más de un centenar de comedias, hizo que nuestro dramaturgo alcanzase una fama que le permitió alzarse con la hegemonía teatral del momento, inundando los escenarios españoles con una interminable serie de obras con claros matices comerciales en donde el humor se erige en el verdadero protagonista. Un teatro ideado por y para la sensibilidad humorística de la creciente clase media de finales de los cincuenta y principios de los sesenta, a cuyos gustos e intereses se plegó el dramaturgo. Por este motivo cobra una especial importancia en la obra de Paso su incuestionable matiz sociológico, ya que nos permite emprender el estudio literario de lo que fue el franquismo, o más bien de lo que fue la sociedad franquista entre los años de 1950 a 1971. Acorde a este propósito, en este artículo se analiza como se refleja en la obra de Alfonso Paso aspectos como la clase media, el papel de la mujer, los cambios sociales o el influjo del turismo y la emigración en la España del momento. | Alfonso Paso was, without doubt, the most prolific of the post-war Spanish playwrights. His numerous theatrical productions, of which there are more than a hundred comedies, led the playwright to a popularity which in turn permitted him to rise within the theatrical hegemony of the time, filling the Spanish stage with an unending series of plays with clear commercial nuances in which the main element is humour. This humour was conceived for the humoristic sensibility of the growing middle class at the end of the fifties and the beginning of the sixties, whose tastes and interests were ideal material for Paso. The unquestionable sociological nuance in Paso’s plays is therefore particularly important since it allows us make a literary study of what Franco’s regime was like, or rather what the society of this regime was like between 1950 and 1971. This article is written with this in mind, and various aspects present in the works of Alfonso Paso are analysed, such as the middle class, the role of women, social changes, and the influence of tourism and immigration in the Spain of that period.
URI: http://hdl.handle.net/10045/22230 | http://dx.doi.org/10.14198/PASADO2009.8.10
ISSN: 1579-3311
DOI: 10.14198/PASADO2009.8.10
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Peer Review: si
Appears in Collections:Revistas - Pasado y Memoria - 2009, N. 8

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailPYM_8_10.pdf140,45 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.