La integración de los trabajos prácticos en la enseñanza de la química como investigación dirigida
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http://hdl.handle.net/10045/21635
Título: | La integración de los trabajos prácticos en la enseñanza de la química como investigación dirigida |
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Título alternativo: | The integration of labwork as a guided-inquiry-based chemistry education |
Autor/es: | Martínez-Torregrosa, Joaquín | Domenech Blanco, Josep Lluís | Menargues Marcilla, María Asunción | Romo Guadarrama, Guillermo |
Grupo/s de investigación o GITE: | Didáctica de las Ciencias y la Tecnología |
Centro, Departamento o Servicio: | Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas | Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Física Aplicada a las Ciencias y las Tecnologías |
Palabras clave: | Trabajos prácticos en Química | Laboratorio en Química | Labwork in chemistry education | Guided-inquiry-based chemistry education | Labwork in chemistry grades 11-12 |
Área/s de conocimiento: | Didáctica de las Ciencias Experimentales |
Fecha de publicación: | 14-feb-2012 |
Editor: | Universidad Nacional Autónoma de México |
Cita bibliográfica: | MARTÍNEZ TORREGROSA, Joaquín, et al. “La integración de los trabajos prácticos en la enseñanza de la química como investigación dirigida”. Educación Química. Vol. 23, n. extraord. 1 (marzo 2012). ISSN 0187-893X, pp. 112-126 |
Resumen: | Despite of the importance of practical work for learning science as well as the nature of science, labwork often transmits an atheorical and empiricist view of scientific research and it is framed like a cookbook-style lab, that is, as a sequence of instructions students must follow with serious shortcomings from the methodological point of view, (i.e.: lacking of hypothesis, absence of inductive and deductive critical thinking). We show how this situation might be overcome by a guided-inquiry-based chemistry education where different kinds of practical work can be integrated in a coherent way within the learning of concepts, models and “paper and pencil” problems. As an example, we transform a conventional “labwork sheet” about the rate of a chemical reaction (sodium thiosulfate with hydrochloric acid) in a problematized sequence of activities, including detailed educational comments for each one of them. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/21635 |
ISSN: | 0187-893X | 1870-8404 (Internet) |
Idioma: | spa |
Tipo: | info:eu-repo/semantics/article |
Revisión científica: | si |
Aparece en las colecciones: | INV - CyT-EPROBLEM - Artículos de Revistas |
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