Movilizad@s: mujer y comunicaciones móviles en España

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/13298
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Movilizad@s: mujer y comunicaciones móviles en España
Other Titles: Mobilized: women and mobile communications in Spain
Authors: Martínez Martínez, Inmaculada José | Aguado Terrón, Juan Miguel | Tortajada Giménez, Iolanda
Keywords: Comunicación móvil | Apropiación | Gestión de identidad | Gestión de roles | Conciliación | Espacio privado | Espacio público | Mobile communications | Appropriation | Identity management | Role management | Work/life balance | Private space | Public space
Knowledge Area: Sociología
Issue Date: Dec-2009
Publisher: Universidad de Alicante. Centro de Estudios sobre la Mujer
Citation: MARTÍNEZ, Inmaculada J.; AGUADO, Juan Miguel; TORTAJADA, Iolanda. “Movilizad@s: mujer y comunicaciones móviles en España”. Feminismo/s. N. 14 (dic. 2009). ISSN 1696-8166, pp. 15-34
Abstract: Pese a ocupar tradicionalmente un lugar secundario en los discursos sobre la Sociedad de la Información, pocas tecnologías pueden presumir del grado y extensión de implantación social que caracterizan a la telefonía móvil. Más allá de sus aspectos cuantitativos, la telefonía móvil ha supuesto una radical transformación en los ritos sociales de la interacción y en la gestión de la identidad. Su profunda implicación en nuestra vida cotidiana la convierte en un objeto de estudio relevante en el análisis de los procesos de apropiación de la tecnología por parte de las mujeres y su inclusión en prácticas de gestión y construcción de la identidad de género. Más allá de los estudios centrados en estadísticas de uso, el presente artículo analiza las percepciones enfrentadas de los actores productivos del sector y de las usuarias sobre la integración de la tecnología en la gestión cotidiana de la identidad. | Despite being traditionally consigned to a secondary place in the discourses on the Information Society, few technologies have such an intensive and extensive social impact as mobile communications. Beyond figures, the mobile telephone has introduced radical qualitative changes in social interaction rituals and in everyday identity management. Its deep implication in everyday life makes mobile telephone a relevant phenomenon to take into account in the analysis of women’s appropriation of technology, that is, the inclusion of ICTs in gendered identity building and management practices. Beyond the studies focused on usage figures, this paper analyzes and compares the perceptions of productive agents in the mobile communication sector and women users about the integration of technology in their everyday management of identity.
URI: http://hdl.handle.net/10045/13298 | http://dx.doi.org/10.14198/fem.2009.14.02
ISSN: 1696-8166
DOI: 10.14198/fem.2009.14.02
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Peer Review: si
Appears in Collections:Feminismo/s - 2009, N. 14 - Género y nuevas tecnologías de la información...

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailFeminismos_14_02.pdf1,58 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.