Insight in children with high intelligence level

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/132177
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Insight in children with high intelligence level
Authors: Bermejo García, Rosario | Castejón, Juan Luis | Sternberg, Robert J.
Research Group/s: Habilidades, Competencias e Instrucción
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Insight skills | Children | High intelligence level
Issue Date: 1996
Publisher: GERSAM
Citation: Faisca: Revista de Altas Capacidades. 1996, 4: 85-94
Abstract: Our experiment was designed to asses the insight skills are as sources of difference individuals between high level intelligence children and other individuals. The results of our study are wholly consistent both with the Sternberg information-processing theory of insight and with the role of skills insight (selective encoding, selective combination and selective comparison) in distinguishing the performance of high level intelligence (gifted) from nogifted students. The results of these analyses state that high intelligence individuals use selective encoding, combination and comparison processes such as the ones used in this work. The difference among high intellectual individuals and the average ones lies in the ability to the first ones to sift out information in order to find the relevant aspects they need to finish the task. | El objetivo de la investigación es estudiar el insight como un aspecto diferencial entre los sujetos con alto nivel intelectual y los de inteligencia media. Los resultados de nuestro experimento son consistentes tanto con la teoría de las habilidades de los procesos de insight como con el rol que juegan dichas habilidades en las diferencias individuales de los superdotados y los que no lo son. En general, los resultados de nuestro estudio demuestran que los alumnos con un alto nivel intelectual obtienen mayores puntuaciones que los del nivel medio. La diferencia reside sobre todo en mayor capacidad de los sujetos superdotados para tratar la información y sobre todo los aspectos más relevantes para acabar la tarea
URI: http://hdl.handle.net/10045/132177
ISSN: 1136-8136
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © Faisca
Peer Review: si
Appears in Collections:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailBermejo_etal_1996_Faisca.pdf3,66 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.