How do presenters engage with their audience? Speakers’ multimodal interpersonal behaviour in research dissemination talks

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/112720
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: How do presenters engage with their audience? Speakers’ multimodal interpersonal behaviour in research dissemination talks
Autor/es: Valeiras-Jurado, Julia | Morell, Teresa
Grupo/s de investigación o GITE: Adquisición y Enseñanza de Segundas Lenguas y Lenguas Extranjeras de la Universidad de Alicante (ACQUA) | Inglés Profesional y Académico (IPA)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Inglesa
Palabras clave: Dissemination talks | Interpersonal meaning | Engagement | Multimodal communicative competence | Multimodal ensembles
Área/s de conocimiento: Filología Inglesa
Fecha de publicación: 2020
Editor: De Gruyter
Cita bibliográfica: Multimodal Communication. 2020, 9(2): 20190014. https://doi.org/10.1515/mc-2019-0014
Resumen: Speakers in research dissemination talks are challenged with the need to connect with an audience that does not necessarily share their knowledge and expertise. This communicative situation can be particularly challenging for speakers using English both as a foreign language and for academic purposes. This study combines multimodal and ethnographic methods to explore how speakers of dissemination talks engage with their public. It focuses on four presenters’ use and combination of language, paralanguage, kinesics, proxemics and gaze during intensive moments of engagement. The results show that these interpersonal rich points consist of dense multimodal ensembles that serve to shorten the distance between presenters and their audiences. The findings suggest that a skilful orchestration of modes can be greatly beneficial to achieve the desired level of audience engagement. Therefore, developing speakers’ multimodal communicative competence should be a priority in English for specific and academic purposes (ESP/EAP) training.
URI: http://hdl.handle.net/10045/112720
ISSN: 2230-6579 (Print) | 2230-6587 (Online)
DOI: 10.1515/mc-2019-0014
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Walter de Gruyter GmbH 2020
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1515/mc-2019-0014
Aparece en las colecciones:INV - ACQUA - Artículos de Revistas
INV - IPA - Artículos de Revistas Nacionales e Internacionales

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailValeira_Morell_2020_MultimodalCommun_final.pdf4,48 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.