Factors that Influence Academic Performance in Physical Education

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/101247
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorHabilidades, Competencias e Instrucciónes_ES
dc.contributorInvestigación y Formación Didácticaes_ES
dc.contributor.authorGiner Mira, Ismael-
dc.contributor.authorNavas, Leandro-
dc.contributor.authorHolgado Tello, Francisco Pablo-
dc.contributor.authorSoriano Llorca, José Antonio-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didácticaes_ES
dc.date.accessioned2020-01-15T08:23:35Z-
dc.date.available2020-01-15T08:23:35Z-
dc.date.issued2020-01-01-
dc.identifier.citationApunts. Educación Física y Deportes. 2020, 139: 49-55. doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/1).139.07es_ES
dc.identifier.issn1577-4015-
dc.identifier.issn2014-0983 (Internet)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/101247-
dc.description.abstractThe objective of this study was to determine the predictive function that different variables (physical self-concept, task orientation, engaging in extracurricular physical activity and reasons for engaging in this type of activity) have on academic performance in the physical education class. The participants were 568 primary and compulsory secondary students between the ages of 11 and 16 from eight public primary schools, one public secondary school and two primary and secondary schools in the Region of Valencia who responded to the Physical Activity Questionnaire for Adolescents, the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire, the Physical Self-concept Questionnaire and the Motives for Physical Activity Measure-Revised (MPAM-R) in Spanish. Descriptive, correlational and multiple linear regression analyses were performed and an explanatory predictive model of academic performance in the physical education class was proposed, based on the results. The results of the path analysis indicated that the proposed model showed adequate goodness of fit indices. Thus, the reasons for practicing physical activity and goal orientation towards the task determine the physical activity index and the general physical self-concept, which, in turn, affect academic performance in physical education.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue determinar la función predictiva que las variables autoconcepto físico, orientación a la tarea, práctica de actividad física extraescolar y motivos para la práctica del citado tipo de actividad ejercían sobre el rendimiento académico en la materia de educación física y la intensidad con la que estas predicciones ocurrían. Participaron 568 estudiantes de edades comprendidas entre 9 y 18 años, de ocho escuelas públicas de primaria, un instituto público y dos centros concertados de primaria y secundaria de la Comunidad Valenciana que respondieron al Cuestionario de actividad física para adolescentes, al Cuestionario de orientación al ego y a la tarea en el deporte, Cuestionario de autoconcepto físico y la Escala de medida de los motivos de actividad física-revisada en castellano. Se realizaron análisis descriptivos, correlacionales y de regresión lineal múltiple a partir de cuyos resultados se planteó un modelo predictivo explicativo del rendimiento académico en la asignatura de educación física. Los resultados del análisis de vías indicaron que el modelo propuesto presentó adecuados índices de bondad de ajuste. De este modo, en este estudio, entre los motivos para practicar actividad física, destacaron, por un lado, el disfrute y, por otro, el fitness como determinantes del autoconcepto físico general mientras que por otro lado, es el motivo de sentirse competente en primer lugar y el disfrute en segundo lugar los que tienen influencia en la práctica de actividad física extraescolar. La práctica de actividad física extraescolar predice el autoconcepto físico general y este último predice el rendimiento en educación física.es_ES
dc.description.abstractL’objectiu de l’estudi va ser determinar la funció predictiva que les variables autoconcepte físic, orientació a la tasca, pràctica d’activitat física extraescolar i motius per a la pràctica del citat tipus d’activitat, exercien sobre el rendiment acadèmic en la matèria d’educació física i la intensitat amb la qual aquestes prediccions ocorrien. Van participar 568 estudiants d’edats compreses entre 9 i 18 anys, de vuit escoles públiques de primària, un institut públic i dos centres concertats de primària i secundària de la Comunitat Valenciana que van respondre al Qüestionari d’activitat física per a adolescents, al Qüestionari d’orientació a l’ego i a la tasca en l’esport, Qüestionari d’autoconcepte físic i l’Escala de mesura dels motius d’activitat física-revisada en castellà. Es van realitzar anàlisis descriptives, correlacionals i de regressió lineal múltiple a partir dels resultats de la qual es va plantejar un model predictiu explicatiu del rendiment acadèmic en l’assignatura d’educació física. Els resultats de l’anàlisi de vies van indicar que el model proposat va presentar adequats índexs de bondat d’ajust. D’aquesta manera, en aquest estudi, entre els motius per a practicar activitat física, van destacar, d’una banda, el gaudi i, per un altre, el fitnes com a determinants de l’autoconcepte físic general mentre que d’altra banda, és el motiu de sentir-se competent en primer lloc i el gaudi en segon lloc els que tenen influència en la pràctica d’activitat física extraescolar. La pràctica d’activitat física extraescolar prediu l’autoconcepte físic general i aquest últim prediu el rendiment en educació física.es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.languagecates_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherInstitut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC)es_ES
dc.rights© Copyright Generalitat de Catalunya (INEFC). This article is available from url https://www.revista-apunts.com/en/. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons license, unless indicated otherwise in the credit line; if the material is not included under the Creative Commons license, users will need to obtain permission from the license holder to reproduce the material. To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.enes_ES
dc.subjectPhysical self-conceptes_ES
dc.subjectGoal orientationes_ES
dc.subjectExtracurricular physical activityes_ES
dc.subjectAutoconcepto físicoes_ES
dc.subjectOrientación de metaes_ES
dc.subjectActividad física extraescolares_ES
dc.subjectAutoconcepte físices_ES
dc.subjectOrientació de metaes_ES
dc.subjectActivitat física extraescolares_ES
dc.subject.otherPsicología Evolutiva y de la Educaciónes_ES
dc.titleFactors that Influence Academic Performance in Physical Educationes_ES
dc.title.alternativeFactores que influyen en el rendimiento académico en educación físicaes_ES
dc.title.alternativeFactors que influeixen en el rendiment acadèmic en educació físicaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/1).139.07-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/1).139.07es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Appears in Collections:INV - IFD-DCS - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2020_Giner-Mira_etal_Apunts_eng.pdfEnglish843,19 kBAdobe PDFOpen Preview
Thumbnail2020_Giner-Mira_etal_Apunts_esp.pdfEspañol894,22 kBAdobe PDFOpen Preview
Thumbnail2020_Giner-Mira_etal_Apunts_cat.pdfCatalà843,19 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons